اعلان هنا
منتديات نتاوي

العودة   منتديات نتاوي > المنتدى العام > منتدى أدم وحــواء > قسـم المشاكل العائلية والعاطفية

هل اكمل معها

السلام عليكم اتمنى انيكون هذا المنتدى بديل جيد او افضل ويعوضنا عن منتدى الدى فى دى والشكر لكل من ساهم فى بناء هذا المنتدى ويبدو انى هكون اول من

قديم 02-28-2015, 06:18 PM
messy gold messy gold غير متواجد حالياً
عضو نتاوى جديد

افتراضي هل اكمل معها

السلام عليكم
اتمنى انيكون هذا المنتدى بديل جيد او افضل ويعوضنا عن منتدى الدى فى دى والشكر لكل من ساهم فى بناء هذا المنتدى ويبدو انى هكون اول من يرسل لطلب استشارة فى هذا القسم
انا من فترة وانا ابحث عن عروسة واتقدمت لفتيات كثيرة ومحصلش نصيب...قمت برؤية شرعية لاحدى الفتيات عن طريق احد اقاربى ووجدت قبول لهذه الفتاة ولكن بعد تردد كبير...هى فتاة بها صفات كثيرة جيدة الا صفة واحدة وهى انها اقصر منى بكثير كما انها جسدها نحيفة عن ما كنت اتمناه.
تمت الخطوبة بالفعل رغم التردد واحيانا اجد نفورا منها واحيانا لا..
انا اخاف ان تركتها ان اخسرها وهى صراحة فتاة جيدة جدا وبها كثير من الصفات التى كنت ابحث عنها من الهدوء والتدين واجتماعية وجميلة ...الخ
انا اعلم ان الشكل يجب ان يكون اخر ما افكر به ...لكن فى نفس الوقت لا اجد اى انجذاب جسدى نحوها واخشى ان لا تشبع رغباتى واندم على اكمال امر الزواج.
انا فى حيرة شديدة وارجو النصيحة....وشكرا

ig h;lg luih

قديم 02-28-2015, 09:35 PM
الصورة الرمزية doctor_hosny
doctor_hosny doctor_hosny غير متواجد حالياً
مشرف منتدى الرياضات البحريه

شوف يا صديقى العزيز اولا اهلا بيك فى منتدانا وان شاء الله نتمنى انه يكون احسن من الديفيدى
احب اقولك انك لو انت شايف ان البنت قصيرة ونحيفة وساعات بتسببلك نفور فصدقنى انت كدة بتظلم البنت اكتر ما بتظلم نفسك لان ممكن بعد الجواز الموضوع يزيد او يقل من ناحية النفور ولو زاد ده هيأثر جدا على العلاقة وفى الاغلب هتنتهى بالطلاق
نصيحتى ليك طالما شايف فى البنت العيب ده ومش قادر تتغاضى عنه بالطريقة دى يبقى احسن انك تسيبها علشان ماتأذيش نفسك او تأذى البنت
واتمنى يكون ردى هذا أثلج صدرك
قديم 02-28-2015, 09:55 PM
الصورة الرمزية محمد الشقنقيرى
محمد الشقنقيرى محمد الشقنقيرى غير متواجد حالياً
أبو ملك ونور

اتفق مع الدكتور
الجسم والقامه مش هما المبرر لكن المبرر لتركها انك تجد نفور
ليه اتجوز واحدة وانا مش متقبلها
حتنزم ندم شديد
لو كملت
لكن لو مقتنع بان كل انسان له عيوب وتقدر تتقبل العيوب
دي حاجه تانيه
يجب ان تجد فيها متطلباتك
قديم 03-01-2015, 07:50 AM
الصورة الرمزية WO1F
WO1F WO1F غير متواجد حالياً
مشرف منتديات نتاوى

الدكتور حسني بجد الف شكر ليك ... انا مكنتش هقول غير كلامك دة ..بجد ممتاز وتسلم ياباشا
اخوي messy اولا اهلا بيك ومنور المنتدي وتحت امرك فى اى وقت ..
بالنسبة لمشكلتك طالما انت كتبت موضوع تاخد راينا بخصوص النقطه دي فالبتأكيد من جواك رفض تام من ناحية البنت بخصوص النقطه دي وانت بتحاول تلاقي رد من اي حد يخفف عنك الاحساس ده . ودة غلط لان فعلا هتظلمها هي اكتر لان هى في وقت من الاوقات هتحس وهتفهم احساسك وساعتها هي هتحس انها مش مالية عنيك وهتبقي مشكلة كبيرة فى زواجكم ..فبلاش طالما لسه فى الاول ..
الجواز لازم تبقي مقتنع تماما بالانسانه اللى هترتبط بيها سواء اخلاق و شكلا وتفكيرا علشان متبصش لغيرها ..او تحسسها انها اقل من غيرها ..
ان شاء الله ربنا يكرمك بالاحسن منها ويعوضك خير

ومعذرة واسف علي التاخير . ولكن بسبب ظروف سفري حاليا فغصب عني والله ..
قديم 03-04-2015, 09:49 AM
messy gold messy gold غير متواجد حالياً
عضو نتاوى جديد

السلام عليكم
متشكر جدا لكم جميعا على الرد والاهتمام وربنا يبارك فيكم جميعا.
انا الاسبوع اللى فات تعمدت ان اشوفها كتير واخرج معاها- رغم انها كانت رافضة من الناحية الدينية- عشان احدد مصير العلاقة دى واشوف التقبل هيزيد ولا النفور... دا غير ان صليت استخارة ييجى 20 مرة عملا بنصيحة واحد شيخ (ان تكرار الاستخارة مطلوب جدا ولو 100 مرة).
وسبحان الله حسيت ان النفور راح خالص وبقيت متقبلها اكتر لكن تبقى المشكلة الوحيدة فى قصر القامة ...لكن بحاول اتغلب عالموضوع دا....وعموما محتاج صبر كبير عشان متسرعش واندم لان الموضوع مش سهل.....ودعواتكم بقى
قديم 03-04-2015, 10:56 AM
الصورة الرمزية doctor_hosny
doctor_hosny doctor_hosny غير متواجد حالياً
مشرف منتدى الرياضات البحريه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة messy gold مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
متشكر جدا لكم جميعا على الرد والاهتمام وربنا يبارك فيكم جميعا.
انا الاسبوع اللى فات تعمدت ان اشوفها كتير واخرج معاها- رغم انها كانت رافضة من الناحية الدينية- عشان احدد مصير العلاقة دى واشوف التقبل هيزيد ولا النفور... دا غير ان صليت استخارة ييجى 20 مرة عملا بنصيحة واحد شيخ (ان تكرار الاستخارة مطلوب جدا ولو 100 مرة).
وسبحان الله حسيت ان النفور راح خالص وبقيت متقبلها اكتر لكن تبقى المشكلة الوحيدة فى قصر القامة ...لكن بحاول اتغلب عالموضوع دا....وعموما محتاج صبر كبير عشان متسرعش واندم لان الموضوع مش سهل.....ودعواتكم بقى
ربنا يكرمك باللى فيه الخير ليك وليها ان شاء الله

الكلمات الدلالية (Tags)
معها , اكمل